Hurrá, nyaralunk!

 

Hiába a három napos monszun-esők és a rendszerint a hétvégi napokra időzített vacogások, azért lélekben már mindannyian a nyárra készülünk, tervezgetve a nyaralás, vagy a laza víkendek boldog perceit. A nyár persze a kék eget, a hideg sört és a napfényt jelenti; ám az utóbb említett napsugár nemcsak az éltető erőt, hanem a veszély forrását is jelentheti számunkra. Vigyázat: „Ez a Nap már nem az a Nap, mint amikor kicsik voltunk! ” Bár az öreg égitestet nem cserélték le, az utóbbi évtizedek környezetromboló változásai súlyos sebeket ejtettek a Föld védőrétegén. A ránk zuhanó sugármennyiség nemcsak a bőrt égetheti le, de belső szerveinket is megviselheti, s túlzó mennyisége nagy kihívást jelent az immunrendszer számára is. A túlzott napozás hozzájárulhat a rosszindulatú sejtburjánzások, daganatok keletkezéséhez a bőrben és a test belsejében egyaránt. Legveszélyeztetettebbek a kisbabák, a gyerekek, és az idős emberek

A csecsemők és kisdedek bőrére az jellemző, hogy a bőr rétegei vékonyabban, és lazábban kapcsolódnak egymáshoz, mint az idősebb korosztályokban. A bőr védő festékanyagai, zsírtartalma, és a védő hatású úgynevezett „savköpeny” is fokozatosan fejlődnek ki, így a kicsik bőre jóval érzékenyebb minden külső behatásra, így a napfénnyel szemben is. A test immunrendszere is fejletlenebb, és sérülékenyebb, nehezebben reagál a nap provokáló sugaraira.

 1-2 hónapos kisbabával a nyári napokban csak a finom, szűrt napfényt, a félárnyékos tartózkodási helyeket ajánlom. A nagyobbacskákat is fokozatosan szoktassuk a napfényhez: 3-5-10 perccel kezdve a napoztatást, azt is inkább a reggeli és az esti órákban. Ha a kisbaba ágya, játszóhelye a jó idő beköszöntével kikerül a szabadba: kertbe, teraszra, vagy városi sétára indulunk: könnyű, világos takaró ruházat használata ajánlott, s a meztelen test csak többször váltogatott, rövid ideig legyen közvetlen napfényben.

 A nyári időszakban nagyon fontos a megfelelő fényvédelem és a gondos bőrvédelem, a bőséges folyadékfogyasztás, és annak a tanácsnak a betartása, hogy délelőtt 11 – és délután 2 óra közt semmiképp ne napoztassunk, és ne a déli órákban induljunk sétálni! A kerti játék, a szabadidős programok, vagy a városi séta alkalmával jó szolgálatot tesz egy könnyű kalap, sildes sapka, fejkendő, de e mellett is gyakran kenjük be napvédőnkkel a kicsi bőrét, fokozottan figyelve a kiálló testrészekre, úgymint: az orrocskákra, a fülekre, és a vállakra; babakocsiban a karocskákra és lábakra. Mindig gondoljunk rá, hogy a homokozók, vagy a pancsolók és a medencék fényvisszaverő víztükrei, vagy a Balatonon, esetleg épp a tenger hullámain ringó matracok és úszógumik szintén erős sugárzásnak vannak kitéve, így itt is fokozott védelem és behatárolt napfürdőzés ajánlott. A fehér bőrű, érzékeny bőrű, szeplőkre hajlamos vagy sok festékes anyajegyet viselő kisgyermekeknél, és szüleiknél még óvatosabb legyen a napozás! A fokozatosság és mértékletesség a napimádóknak is hasznukra válik, s rosszul jár az, aki a nyaralás első óráiban szeretne „csokoládébarnára” sülni- s aztán malac-piros, hámló bőrével mozdulatlanságra késztetve egy fa alól nézheti tovább a vidáman ugráló barátokat.

Ha mégis „odasült a bőr”, először vörös bőrgyulladás, majd hólyagosodás keletkezik, pár nap múlva pedig hámlás indul, hiszen az elhalt réteg leválik a testről. Gyors segélyként hűs vizes lecsorgatások, majd finoman olajos, gyulladás-gátló krémek vagy emulziók használata ajánlott. Természet adta szerként a tejföl, vagy a vizes túró pakolás adhat enyhülést, és a pantenolt tartalmazó hab is bőrápoló hatású.

 Az úgynevezett „napszúrás” is a sugárbetegségek egyik változata: fejfájással, hányingerrel, esetleg hányással, fáradtságérzéssel, borzongással, a gyerekeknél sokszor heves sírással vagy nyűgösséggel járó, kellemetlen állapot. Ilyenkor pár napos naptilalom, hűvös szoba, pihenés, bő folyadékfogyasztás hozza rendbe a szervezetet.

A napvédő krém, naptej kiválasztásában nemcsak a magas fényvédő faktorszám fontos, hanem hogy a készítmény összetevői mennyire képesek segíteni a bőrünket természetes nedvesség-, és zsírtartalmának megőrzésében, és az antioxidáns védelmi rendszerben. Előnyös, ha a napvédő vízellenálló és izzadás mellett is működőképes. A bekenést mindig a napozás előtt, hűvös helyen végezzük, és fürdés mellett gyakrabban ismételjük. A kicsik bőre hamarabb veszti el víztartalmát, s számukra a készítmény vegyi tisztasága még nagyobb fontossággal bír, így a számukra még fontosabb jól hidratáló tulajdonságú, magas vegyi tisztaságú, jó minőségű fényvédő kozmetikum használata. Az esti tisztálkodás után itassuk át a bőrüket finom testápolóval, napozás utáni balzsammal.

Az óvatosság szempontjait betartva, és a gyermekeikre vigyázva: élvezzék gondtalanul a szép nyári napokat! A napfény fontos számunkra, hiszen hatására keletkezik bőrünkben az életfontos D vitamin, s a szervezetben számos egyéb előnyös élettani változás; nem véletlen, hogy napsütésben „olyan boldogok vagyunk!”: használjuk hát boldogan, de mértékletesen!

 

 

Dr. Kővári Zita